Ga verder naar de inhoud

Wat & waarom

Organisaties en bedrijven gebruiken vandaag heel wat digitale tools: van handige tools voor digitale marketing, over boekhoudsoftware tot websites en platformen helemaal op maat van de organisatie.

Digitale duurzaamheid houdt in dat bij het bouwen en selecteren van die digitale tools ook rekening wordt gehouden met enkele duurzame basisprincipes. Zoveel mogelijk positieve impact op mens en omgeving, en zo min mogelijk negatieve. 

Zoek je motivatie, concrete tips of een liefdevolle por in de goede richting? Je bent aan het juiste adres!

Wat?

We worden steeds digitaler, dus tijd om ervoor te zorgen dat we dat ook zo duurzaam mogelijk doen.

Digitale duurzaamheid, huh?

Oké, laat ons starten met duurzaamheid zelf. Meer gelijkheid en welvaart voor iedereen, zonder die welvaart voor toekomstige generaties te hypothekeren, dat is — kort gezegd — duurzaamheid. Met andere woorden: zoveel mogelijk positieve impact op het leven nu en morgen, zonder negatieve impact op langere termijn. 

Werkelijk alles wat we als mens doen heeft een impact. Wie z’n biefstuk vervangt door een plantaardige maaltijd heeft nog steeds negatieve impact, alleen minder dan met die biefstuk. Onze digitale keuzes zijn niet anders: wat je doet heeft impact, en sommige keuzes hebben meer impact dan andere.

Een digitaal project behelst heel wat keuzes en opties. Wie hoop je ermee te helpen? Welke programmeertaal kies je? Welk platform? Welke kleuren? Werk je met afbeeldingen? Filmpjes? Waar ga je hosten? 

Wil je een zo duurzaam mogelijk digitaal project, dan is het zaak om bij de keuzes die je maakt even stil te staan en je af te vragen hoe je ervoor kan zorgen dat je mens en omgeving zoveel mogelijk vooruit helpt, en middelen op een zo verantwoord mogelijke manier inzet.

En hoe maak je dat dan concreet?

Waarom?

Digitaal dat is duurzaam, toch? Paperless, be green, keep it on the screen enzo? 

Ja en nee. Een gloeilamp was ooit een enorme sprong voorwaarts: 80 keer meer licht dan een kaars, en eenzelfde energieverbruik. Dus ja, digitaal was zeker ooit een enorme sprong voorwaarts: minder drukwerk dat rechtstreeks naar het oud papier ging, je doelpubliek veel directer aanspreken, blije klanten omdat ze hun facturen online krijgen en kunnen betalen...

Maar intussen hebben we al heel wat bits en bytes gecreëerd (ergens in een cloud, en hun aantallen groeien exponentieel), zijn niet-zo-ethische hackers actief én is ook niet iedereen even digitaal onderlegd om die facturen digitaal te betalen. Daarbij verzamelen we data van mensen zonder dat ze het weten of goedkeuren, om ze zo nog meer te kunnen targetten met onze content tot ze overstag gaan. 

Een oude wijsheid vat het dan ook goed samen: alles kan beter. Stilstaan is achteruitgaan. De technologie staat niet stil. En wat meer is: het is vaak nog eenvoudig ook!

Waarom deze website?

We zijn allemaal deel van het probleem én van de oplossing. En omdat het thema in ons taalgebied steeds meer tractie krijgt, maar we merken dat niet iedereen weet hoe zelf bij te dragen, verzamelen we op deze site de nodige tips. Tips waar iedereen vanuit hun rol mee aan de slag kan gaan, om dat steentje in te rivier te verleggen.

En wie zit daar dan achter?

Het initiatief is ontstaan bij Statik, een Leuvens digitaal bureau dat heel bewust inzet op projecten die de wereld echt vooruit helpen. Maar deze website is voor ons vooral een startpunt en uitnodiging om allen samen aan de slag te gaan en positieve impact te maken. 

Omdat we geloven dat organisaties en bedrijven positieve impact kunnen en moéten maken, en omdat we geloven dat gedeelde kennis een katalysator mag zijn om samen impact te maken. 

Zelf bijdragen aan deze website?

Yes please! Duurzaamheid gaat naar onze bescheiden mening ook over delen en van elkaar leren. Niet dezelfde fouten maken als anderen. 

Heb jij nog een gouden tip? Een aanvulling? Een correctie?