Denk goed na over je kleurkeuzes
Want kleur is zoveel meer dan sfeer alleen.
Waarom is het belangrijk?
Kleuren bepalen natuurlijk voor een groot deel hoe je merk of boodschap ervaren wordt. Maar die ervaring is niet noodzakelijk voor iedereen dezelfde: wie slechtziend is verkiest hoge contrastwaardes, kleurenblinden zijn dan weer gebaat met (voornamelijk) bewust gebruik van de kleuren rood en groen. Als je kleuren enigszins ongelukkig kiest, riskeer je heel wat mensen uit te sluiten. Wist je dat 1 op 12 mannen (en 1 op 250 vrouwen) kleurenblind is? Dat zijn in België zo’n half miljoen mensen. En dan zwijgen we nog over andere vormen van slechtziendheid. Als je die niet allemaal wilt uitsluiten, hou je best rekening met hoe zij kleuren ervaren.
Bovendien lichten de pixels van je scherm op om kleuren weer te geven, en verbruiken verschillende kleuren nét wat meer of minder energie. Dus ook op dat vlak kan je duurzame keuzes maken. OLED-schermen — steeds vaker gebruikt — verlichten elke pixel afzonderlijk. In lijn met wat je wellicht zou verwachten, verbruikt zwart het minst energie, en wit het meest. Maar wat misschien minder intuïtief is: blauwe pixels verbruiken ongeveer 25% meer energie dan rode en groene. Cijfers van Google geven aan dat apps 30 tot 65% minder energie gebruiken wanneer ze in dark mode worden gebruikt. Daar kan je slim gebruik van maken.
Waarom is het makkelijk?
Kleuren kiezen moet je toch, dus denk er goed over na. Kies niet louter wat jij mooi vindt, want zeker niet iedereen beleeft de wereld zoals jij dat doet.
Wat kan je doen?
- Check je contrastwaardes. Zorg dat alles leesbaar is, ook voor mensen die misschien wat minder goed kunnen zien dan jij. Check de contrastwaarden met één van de vele gratis beschikbare tools online (Pika, Colour Contrast Analyser van Accessibility Insights, Contrast Checker van WebAIM of Colour Contrast Analyser van TPGi).
- Kijk eens door een andere lens naar je ontwerp; je vindt heel wat tools online om naar een kleurencombinatie te kijken vanuit verschillende types zichtbeperkingen.
- Zorg dat kleur niet de enige indicator van betekenis is. In onze (Westerse) leefwereld betekent groen heel vaak goed (je mag doorrijden, we maken winst, de cijfers zijn positief…) en rood heel vaak niet goed (je moet stoppen, de cijfers gaan 'in het rood', hier is een probleem waar we op moeten focussen…). Gebruik je rood en groen op een dashboard om aan te geven wat goed en slecht gaat? Zorg dan ook voor een andere indicator vb. zet minder goede cijfers in het vet, trek er een cirkel rond...
- Zet je eigen toestellen en apps maximaal in dark mode (als je een OLED-scherm hebt).
Lees meer Bronnen
Ook interessant
Bekijk alle voorstellenHoeveel CO₂ stoot jouw website uit?
Ook websites verbruiken energie, en hebben dus een impact op het klimaat. Hoe kan je een inschatting krijgen van die impact? En hoe kan je je impact verlagen?
Is je website / app / tool / digitale communicatie toegankelijk voor iedereen?
Niet iedereen beleeft de wereld op dezelfde manier. Sommige mensen zien kleuren anders dan anderen, anderen hebben misschien een fysieke beperking, nog anderen missen digitale vaardigheden die jij misschien heel erg vanzelfsprekend vindt. Hoe kom je daaraan tegemoet?
Minimaliseer afbeeldingen en video
Wist je dat je een website een stuk duurzamer kan maken door minder afbeeldingen en video te gebruiken, of door de afbeeldingen en video die je gebruikt te comprimeren?