Ga verder naar de inhoud

Hoeveel CO₂ stoot jouw website uit?

Ook websites verbruiken energie, en hebben dus een impact op het klimaat.

Waarom is het belangrijk?

Het internet heeft een aanzienlijke impact op het klimaat. Want al die nullen en enen die van hot naar her doorgestuurd worden? Yep, dat kost energie.

Datacenters, toestellen, maar ook websites maken deel uit van een digitaal ecosysteem dat bij elke interactie energie verbruikt. En die energie komt zeker niet altijd van hernieuwbare bronnen. Volgens schattingen van de EU is de wereldwijde koolstofuitstoot van het internet even groot als die van de luchtvaartindustrie. 

Heb jij een website of tool onder je hoede die véél bezocht wordt? Dan is jouw potentiële impact groter; want een website die méér bezocht wordt, wordt meer geladen. Kleine aanpassingen kunnen dan een erg groot verschil maken.

Waarom is het makkelijk?

Er bestaan een aantal tools die je kunnen helpen inschatten hoe groot de CO₂-uitstoot van een webpagina is. Gewoon de url ingeven, en je krijgt een resultaat. 

Gebruik bijvoorbeeld de website carbon calculator van Wholegrain Digital, of Ecograder van Mightybytes. 

Combineer dat resultaat met jouw bezoekersaantallen, en je krijgt een idee van wat de voetafdruk is van jouw website.

Deze tools houden rekening met een aantal factoren:

  1. het dataverbruik om de webpagina te laden;
  2. het energieverbruik om de webpagina in te laden;
  3. de energiebron van het datacenter (dit wil zeggen: maakt de website gebruik van hosting op groene energie of niet?)
  4. de koolstofintensiteit van de elektriciteit die gebruikt wordt (ook hier: gaat het om hernieuwbare energie of niet?)
  5. de hoeveelheid verkeer op de website (hoe meer bezoekers een website heeft, hoe groter diens (potentiële) impact).

Belangrijk is dat de Carbon Calculator een score geeft op basis van de exacte url die je ingeeft. Zo kan de homepagina waarop potentieel meer blokken en grotere afbeeldingen staan een ander resultaat hebben dan een contentpagina die dieper verstopt zit in de website.

Een belangrijke kanttekening: deze tools houden maar zeer beperkt rekening met toegankelijkheid en inclusie.  Je kan namelijk een website ontwikkelen met een extreem lage CO₂-uitstoot, maar als niemand de website gebruikt dan is dat - volgens onze visie - nog altijd geen duurzame website. Daarom is het heel belangrijk om bij het uitwerken van je digitale tool of communicatie je doelpubliek centraal zet.

Wat kan je doen?

Een website onder je hoede die geen goede score krijgt? 

Een eerste set zaken waarop je kan letten:

  • Gebruik je foto's, video, animaties? Dit zijn vaak de grootste mediabestanden op een pagina. Kijk even na of deze bestanden niet wat kleiner gemaakt kunnen worden. Dit gaat niet alleen de uitstoot verminderen, maar ook de laadtijd verkorten. Win-win. 
  • Kijk even na (of laat het nakijken door je webbouwer) of er onnodige code wordt meegestuurd, en of je daarin niet kan snoeien. Ook dit gaat je downloadsnelheid ten goede komen.
  • Ga na of de hosting die je gebruikt op groene energie draait. 
  • Ga even na wat er allemaal wordt ingeladen op het moment dat iemand de website bezoekt. Staat er een video helemaal onderin de webpagina, waar bijna geen bezoekers naartoe scrollen maar die wél voor alle bezoekers wordt ingeladen? Woeps! Je kan ervoor zorgen dat zaken pas worden ingeladen als iemand ze ook kan zien op diens scherm.
  • Veel terugkomende bezoekers? Zorg dat bepaalde zaken gecachet worden. Bij caching wordt bepaalde inhoud van de website tijdelijk opgeslagen bij je bezoeker, wat ervoor zorgt dat die informatie niet opnieuw moet worden opgehaald via een request naar de server wanneer je websitebezoeker een volgende keer terugkomt. Gevolg? Minder energieverbruik door server requests én de laadtijd van je pagina's wordt verkort. 

Deze tools zijn geen exacte wetenschap, dat pretenderen ze ook niet te zijn, maar wel een heel waardevolle manier om bewuster om te gaan met digitale producten. Gebruik ze dus gerust ook als een startpunt om met je websitebouwer in gesprek te gaan om je website te optimaliseren, of als een doelstelling wanneer je een nieuw digitaal project opstart. 

Ook interessant

Bekijk alle voorstellen
Doelpubliek & impact , Projectaanpak

Durf ambitieus zijn, en ga minimaal voor beter dan vandaag

Een nieuwe website, digitale tool of communicatieplan? Mooi! Dit is hét moment om ervoor te zorgen dat het nieuwe duurzamer wordt dan wat…
Manager
Websitebeheerder
Analist
(UX) Designer
Backend developer
Frontend developer
Data protection officer (DPO)
Communicatiemedewerker
Content manager
Marketeer
Doelpubliek & impact , Content & communicatie , Toegankelijkheid & inclusie

Is je website / app / tool / digitale communicatie toegankelijk voor iedereen?

Niet iedereen beleeft de wereld op dezelfde manier. Sommige mensen zien kleuren anders dan anderen, anderen hebben misschien een fysieke beperking, nog anderen missen digitale vaardigheden die jij misschien heel erg vanzelfsprekend vindt. Hoe kom je daaraan tegemoet?

Manager
Websitebeheerder
Analist
(UX) Designer
Backend developer
Frontend developer
Data protection officer (DPO)
Communicatiemedewerker
Content manager
Marketeer
Hardware

Wat met oude toestellen?

We bezitten heel wat toestellen -steeds meer zelfs. Maar wat als je ze niet meer gebruikt of kan gebruiken? Hoe zorg je voor een duurzame…
Manager
Websitebeheerder
Analist
(UX) Designer
Backend developer
Frontend developer
Data protection officer (DPO)
Communicatiemedewerker
Content manager
Marketeer

Iets verbeteren of
wil je iets voorstellen?

Doe een suggestie