Ga verder naar de inhoud

Adverteer zonder cookies

Adverteren met respect voor de privacy voor de gebruiker.

Waarom is het belangrijk?

Laten we even schetsen wat 'third party cookies' exact zijn, en wat ze doen. Veel advertentiemogelijkheden, zoals retargeting, vergelijkbare doelgroepen of frequenties instellen op je advertenties, worden vaak als een evidentie gezien binnen digitale marketing. Die marketingtactieken zijn echter enkel mogelijk dankzij de beruchte third party cookies, kleine stukjes code die op de browser of het toestel van een gebruiker worden achtergelaten. Hun doel? Een gebruiker herkennen zodra deze opnieuw één van je platformen bezoekt. Want een bezoeker die al voor een tweede, derde maal je diensten bekijkt, vertoont een hogere interesse en is dus meer 'waard' voor een organisatie.

Zo dat is dan duidelijk, maar dat was het een lange tijd niet. Zowel voor gebruikers als overheidsinstanties waren third party cookies een zwarte doos. Geleidelijk aan groeide het wantrouwen, alsook de wens voor meer privacy voor gebruikers en transparante communicatie door bedrijven. Overheden wereldwijd reguleren de verzameling van persoonlijke gegevens steeds meer (denk maar aan GDPR en AVG), en dus ook het gebruik van third party cookies. Daarnaast hebben verschillende webbrowsers (Google Chrome, Firefox, Safari) ook aangekondigd dat ze deze cookies zullen blokkeren of uitfaseren. Een overstap naar 'cookieloos' adverteren die je dus niet alleen uit respect voor de gebruiker, maar ook uit een noodzaak om je boodschap nog steeds bij de juiste doelgroep te krijgen.

Waarom is het makkelijk?

Zoals we al zeiden, de grootste websitebrowser Google Chrome (ongeveer 80% van de internetgebruikers surft via Chrome) zal third party cookies uitfaseren, dus je bent haast verplicht om alternatieve advertentiemogelijkheden te zoeken. Alternatieven waarbij vluchtige gebruikersgegevens geen hoofdrol spelen. En die zijn er zeker!

  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO): Je website heb je volledig zelf in handen, geen tussenkomst van cookies vereist. Met hoogwaardige content voorzien die expertise, ervaring en betrouwbaarheid uitstraalt, zal je beloond worden door zoekmachines (Google, Bing, Ecosia...) met een betere ranking. Hou wel in het achterhoofd: dit is een duurzaam proces dat vooral op lange termijn z'n vruchten zal afwerpen, maar daarom is het dan ook zo'n prachtig alternatief!
  • Mailinglijsten (e-mailmarketing): Wacht even, een e-mailadres? Dat is toch een vorm van persoonlijke data? Zeker, maar deze data mag je als organisatie enkel bezitten met expliciete toestemming van de gebruiker (of anders gezegd, vrijwillig).Via mailinglijsten kan je al meer conversie-gericht communiceren naar de ontvangers, aangezien er al een zekere vorm van interesse is.
  • Sociale media: Je sociale media staan technisch op een platform dat niet van jou is, maar je account vul je natuurlijk volledig in zoals je wil.
  • Contextueel adverteren: In plaats van te vertrouwen op gebruikersgegevens, ga je op zoek naar websites of webpagina's die inhoudelijk bij jouw diensten, producten of merk passen. Keywords, onderwerpen en algemene context zijn de schitterende hoofdrolspelers van deze marketingtactiek.

Wat kan je doen?

Iedere website gebruikt cookies (die niet enkel thrid party zijn), waar ook reguleringen omtrent privacy voor bestaan. Zorg dat je website die respecteert.

  • Zorg voor een cookiebanner met 3 knoppen:
    • "Alles cookies aanvaarden"
    • "Enkel noodzakelijke cookies aanvaarden"
    • "Mijn cookie-instellingen aanpassen"
  • Publiceer een transparant cookie- en privacybeleid op je website, waarin je onder andere de rechten van de gebruiker en de actieve cookies oplijst.
  • Geef de gebruiker op ieder moment de kans om de cookie-instellingen aan te passen, ook al is de cookiebanner al lang weggeklikt.

Verder hebben we nog enkele best practices voor marketeers die zonder third party cookies verder willen:

  • Doe een nieuwe strategische oefening over je digitale marketing. Wie is je ideale klant? Welke boodschap wil je brengen? Welke content kan je website opwaarderen?
  • Focus op first party data. First party data, ofwel de data die je bezit, wordt steeds belangrijker en waardevoller. Verzorg ze dus goed! 
  • Recycleer content. SEO, e-mailmarketing en sociale media vragen veel inhoudelijke input van je organisatie. Weet dat het prima is om dezelfde content te hergebruiken via verschillende kanalen en op verschillende manieren. Dat bespaart energie, tijd en zorgt ervoor dat je communiceert wanneer je effectief iets te vertellen hebt.

Ook interessant

Bekijk alle voorstellen
Doelpubliek & impact , Digitale marketing , Content & communicatie

Recycleer content op maat van kanalen en doelgroepen

Over de 3 R'en (reduce, reuse, recycle) voor duurzame contentmarketing: Deel enkel iets wanneer je iets te vertellen hebt. Hergebruik je content voor verschillende kanalen en formaten. Bekijk je bestaande content vanuit een ander perspectief en voedt zo nieuwe ideeën.

Communicatiemedewerker
Content manager
Marketeer
Doelpubliek & impact , Digitale marketing , Content & communicatie

SEO - hoe een goed zoekmachineresultaat je helpt verduurzamen

SEO of search engine optimization betekent dat je je website zowel inhoudelijk als technisch gaat optimaliseren zodat zoekmachines je…
Websitebeheerder
Communicatiemedewerker
Content manager
Marketeer
Doelpubliek & impact , Projectaanpak

Durf ambitieus zijn, en ga minimaal voor beter dan vandaag

Een nieuwe website, digitale tool of communicatieplan? Mooi! Dit is hét moment om ervoor te zorgen dat het nieuwe duurzamer wordt dan wat…
Manager
Websitebeheerder
Analist
(UX) Designer
Backend developer
Frontend developer
Data protection officer (DPO)
Communicatiemedewerker
Content manager
Marketeer

Iets verbeteren of
wil je iets voorstellen?

Doe een suggestie