Ga verder naar de inhoud

Durf ambitieus zijn, en ga minimaal voor beter dan vandaag

Een nieuwe website, digitale tool of communicatieplan? Mooi! Dit is hét moment om ervoor te zorgen dat het nieuwe duurzamer wordt dan wat je gaat vervangen. 

Duurzamer produceren, ook in de digitale wereld, kan in al zijn veelheid soms afschrikken. In die mate zelfs dat sommigen door koudwatervrees er niet aan durven beginnen. Ons credo? Durf beginnen. En begin (desnoods) klein, maar begin. 

Waarom is het belangrijk?

Gaan voor meer duurzaamheid is vaak een makkelijke beslissing, effectief weten wàt nu de duurzame keuzes zijn, is dat vaak een stuk minder. Want wat vandaag de meest duurzame keuze is, is dat morgen misschien niet meer. Bovendien is het ook niet altijd even duidelijk wàt nu de duurzame keuze is, want iedereen beweert duurzaam te zijn of duurzaamheid belangrijk te vinden. Die volatiliteit en gebrek aan transparantie durft er al eens voor te zorgen dat we wat blijven trappelen, geen keuzes maken, naar elkaar kijken, of moedeloos dan maar niks doen.  En we weten dat dat eigenlijk geen optie is. Klimaatverandering is aan de gang, de wereldbevolking groeit aan, en hoewel innovatie ons tot dusver altijd tijd gekocht heeft, heeft het er nog nooit zo spannend uitgezien. Dus: beter allemaal kleine stapjes zetten dan helemaal geen stapjes. 

Waarom is het makkelijk?

Wie zichzelf toelaat om met kleine stapjes te beginnen, gaat makkelijker van start gaan. Iemand die zichzelf tot doel stelt over twee jaar een marathon te lopen start ook niet met een training van 20 km. En op lange termijn volhouden en kiezen voor altijd beter doen gaat ons veel meer resultaat opleveren dan één straffe inspanning nu die daarna zonder gevolg blijft en over een paar jaar achterhaald blijkt.  Duurzaamheid evolueert dan ook constant. 

Wat kan je doen?

Breng in kaart wat je met je digitale tool of communicatie wil bereiken. Wanneer ben je tevreden? Wat zijn de positieve effecten die je hoopt te bereiken, en wat zijn de negatieve effecten die je misschien kan verwachten?  

Bijvoorbeeld, het onderwerp van mijn website is nogal ‘droog’, en ik zou de website graag wat aantrekkelijker maken met filmpjes en animaties. Positief effect: de filmpjes en animaties kunnen je website aantrekkelijker en dus potentieel effectiever maken. Negatief effect: filmpjes en animaties zijn (vaak) minder toegankelijk, en verbruiken meer bandbreedte (en dus meer energie, én vertragen dus potentieel sterk het laden van je website). 

Gooi beide nu in de schaal: hoe kan ik dat positieve effect zo groot mogelijk krijgen (of op een andere manier bereiken), terwijl ik het negatieve effect zo klein mogelijk houd? Voegt het gebruik van video echt iets toe? Oké, kijk dan hoe je het negatieve effect van video zo klein mogelijk kan maken. Proberen te comprimeren, gebruik géén autoplay, en zorg indien nodig voor ondertitels voor slechthorenden en audiodescriptie voor slechtzienden.  Je hoeft dus zeker niet alles om te gooien, maar kijk hoe je, wat je vandaag doet of wil doen, op een zo duurzaam mogelijke manier kan aanpakken.

Ook interessant

Bekijk alle voorstellen
Design , Ontwikkeling , Hosting , Hardware , Software , Toegankelijkheid & inclusie , Projectaanpak

Hoeveel CO₂ stoot jouw website uit?

Ook websites verbruiken energie, en hebben dus een impact op het klimaat. Hoe kan je een inschatting krijgen van die impact? En hoe kan je je impact verlagen?

Manager
Websitebeheerder
Analist
(UX) Designer
Backend developer
Content manager
Doelpubliek & impact , Content & communicatie , Toegankelijkheid & inclusie

Is je website / app / tool / digitale communicatie toegankelijk voor iedereen?

Niet iedereen beleeft de wereld op dezelfde manier. Sommige mensen zien kleuren anders dan anderen, anderen hebben misschien een fysieke beperking, nog anderen missen digitale vaardigheden die jij misschien heel erg vanzelfsprekend vindt. Hoe kom je daaraan tegemoet?

Manager
Websitebeheerder
Analist
(UX) Designer
Backend developer
Frontend developer
Data protection officer (DPO)
Communicatiemedewerker
Content manager
Marketeer
Doelpubliek & impact , Architectuur , Design , Digitale marketing , Content & communicatie , Toegankelijkheid & inclusie

Zet de mensen die je wil gaan bedienen voorop

Je product kan pas een verschil maken als het wordt gebruikt!
Manager
Websitebeheerder
Analist
Communicatiemedewerker
Content manager
Marketeer

Iets verbeteren of
wil je iets voorstellen?

Doe een suggestie