SEO - hoe een goed zoekmachineresultaat je helpt verduurzamen
SEO of search engine optimization betekent dat je je website zowel inhoudelijk als technisch gaat optimaliseren zodat zoekmachines je website hoger plaatsen op de zoekresultatenpagina. En dat zonder te betalen voor advertenties. Pak je dat goed aan, krijg je niet alleen meer bezoekers, maar komen die bezoekers ook sneller op de juiste pagina's terecht (en moeten ze er dus minder "onnodige" laden). Win-win!
Waarom is het belangrijk?
Er zijn een aantal redenen waarom het ook in het kader van duurzaamheid relevant is om in te zetten op SEO.
- Heel wat online verkeer start vanuit een zoekopdracht in een zoekmachine (en da's heel vaak Google).
- Inzetten op SEO heeft een technische component: een niet al te zware pagina die makkelijk gescand kan worden door de bots van de zoekmachines heeft een streepje voor
- Uiteraard speelt ook inhoud een rol: zoekmachines proberen in te schatten wat jij probeert te zeggen (en hoeveel autoriteit jij op dat vlak hebt), om zo hun gebruikers zo snel mogelijk naar relevante content te leiden. En sneller naar relevante content betekent minder pagina's die geladen moeten worden tijdens die zoektocht.
Inzetten op SEO kan je dus niet enkel meer bezoekers opleveren, ze gaan sneller (en dus met een lagere voetafdruk) tot de antwoorden of acties komen die ze zochten.
Waarom is het makkelijk?
Oké, heel wat websites willen hoog scoren in de Google-resultaten, dus makkelijk is het niet altijd. Maar het kost je geen cent!
Keywords zijn hier het keyword ;-) Verweef zoektermen in je content (maar doe het op een vlotte manier, dan krijg je bonuspunten), maar voeg ze ook toe "onder de motorkap". Veel content management systemen geven je als websitebeheerder de mogelijkheid om zoektermen mee te geven die relevant zijn voor jouw content. Zo maak je je website makkelijker leesbaar voor zoekmachines, wat resulteert in alweer een wat hogere score.
Wat kan je doen?
Google, vooralsnog met voorsprong de grootste zoekmachine, hanteert de volgende criteria om te bepalen welke content nuttige en relevante informatie bevat. Ze gebruiken hiervoor het acroniem E-E-A-T.
- Experience (Ervaring) : heeft de auteur ervaring uit de eerste hand met het onderwerp? Dit criterium werd het meest recent toegevoegd als antwoord op door AI-gegenereerde online inhoud.
- Expertise: is er duidelijk diepgaande kennis over het onderwerp? Ofwel in het stuk zelf, of is de auteur van het artikel een gekende expert?
- Authoritativeness (Autoriteit) : is de persoon die de content schrijft ook effectief de juiste persoon om de vraag te beantwoorden? vb. een opiniestuk over buitenlandse politiek krijgt meer waarde wanneer het geschreven is door een professor internationale politiek aan een gerenommeerde universiteit dan wanneer het geschreven werd door een podcaster met een diploma biomedische wetenschappen.
- Trustworthiness (betrouwbaarheid). De belangrijkste van de criteria. Betrouwbaarheid heeft te maken met een aantal dingen: feitelijke nauwkeurigheid, het al dan niet plaatsen van advertenties op de pagina, de hoeveelheid trackers, de mate van websitebeveiliging, etc.
Kort samengevat: idealiter maak je content die mensen vooruit helpt, en denk je in termen van hoe jouw doelpubliek denkt en zoekt (denk aan die keywords!). De content moet een vraag helpen beantwoorden, en liefst komt dat antwoord van een expert met kennis ter zake.
Ook interessant
Bekijk alle voorstellenDurf ambitieus zijn, en ga minimaal voor beter dan vandaag
Is je website / app / tool / digitale communicatie toegankelijk voor iedereen?
Niet iedereen beleeft de wereld op dezelfde manier. Sommige mensen zien kleuren anders dan anderen, anderen hebben misschien een fysieke beperking, nog anderen missen digitale vaardigheden die jij misschien heel erg vanzelfsprekend vindt. Hoe kom je daaraan tegemoet?
Zorg voor Alternatieven voor video, audio en afbeeldingen
Audiovisuele content kan je boodschap tot leven brengen, maar wees je ervan bewust dat dat niet voor iedereen toegankelijk is. Hoe kan je zorgen voor waardige alternatieven zodat ook zij je boodschap meekrijgen?