Ga verder naar de inhoud

Heeft je project be­staans­recht?

Moeten we dit eigenlijk wel doen Michel?

Waarom is het belangrijk?

Bij alles wat we als mensen maken, moeten we ons eigenlijk afvragen: Heeft iemand hier iets aan? Gaat dit een (positief) verschil maken in iemands leven? Of voor onze planeet? Verhogen we überhaupt de welvaart (denk aan die definitie van duurzaamheid), en zo ja: is de balans van tijd en middelen die we erin stoppen vs. wat we eruit halen positief? 

Want al maak je een website of tool nog in de meest duurzame versie die mogelijk is (vb. super lichtgewicht en volledig toegankelijk), als niemand die website of tool gaat gebruiken is alle tijd en middelen die erin zijn gestopt verloren en is het in de lucht houden van de nullen en enen ook een maat voor niets.

Waarom is het makkelijk?

Eigenlijk zou het maar logisch zijn als we bij alles wat we doen even afvragen of het de moeite loont, en wat het precies zal opbrengen. Klinkt misschien wat neoliberaal of kapitalistisch, maar eigenlijk past het ook perfect in een duurzaamheidscontext. Het verschil zit ‘m in de definitie van ‘opbrengen’, dat gaat niet (louter) over geld, maar (meer nog) over wat het opbrengt voor mensen en de wereld. Digitale producten worden per definitie voor mensen gemaakt: hen bereiken, inspireren, motiveren, aanzetten tot actie, een taak makkelijker maken… al die nullen en enen dienen uiteindelijk mensen. Goed nadenken of er überhaupt (genoeg) mensen zitten te wachten op jouw idee, en/of het van de wereld een aangenamere plek maakt, kan je helpen bepalen of het een goed idee is om ook jouw tijd en middelen te stoppen in de ontwikkeling ervan. 

Wat kan je doen?

Sta dus stil bij wat je wil gaan maken: hebben we positieve impact? Wat is die dan? 

Denk hierbij aan impact op het vlak van 

  • Je bedrijf of organisatie (vb. Kunnen medewerkers repetitieve taken vlotter uitvoeren? Kunnen we planningen efficiënter opstellen? Kunnen we meer vragen veel voorkomende van burgers beantwoorden dankzij een tool, zodat onze medewerkers meer tijd hebben voor complexere vragen? etc.)
  • De planeet en maatschappij (vb. Stimuleren we gezonder gedrag? Is de nieuwe website minder vervuilend en/of toegankelijker dan de vorige? Maken we onderwijs toegankelijker voor iedereen? Stimuleren we duurzame renovaties? etc.)
  • Je eindgebruiker/doelpubliek. Welk positief verschil maak je voor je eindgebruiker? (vb. Is die beter geïnformeerd? Kan die zelfstandiger antwoord krijgen op vragen? Kan die sneller opzoeken welke musea of cultuurhuizen aan een actie meedoen of last-minute tickets aan gunsttarieven vinden? Of zelf een afspraak maken en beheren? etc.)

Maak dit concreet. Schrijf je doelstellingen op en maak concreet hoe je resultaten wil gaan evalueren. Ben je overtuigd dat jouw digitale project mag (of moet) bestaan? Super, dan kan je er voluit voor gaan, mét jouw positieve impact doelstellingen als kompas doorheen het hele proces. 

Ook interessant

Bekijk alle voorstellen
Doelpubliek & impact , Digitale marketing , Content & communicatie

Recycleer content op maat van kanalen en doelgroepen

Over de 3 R'en (reduce, reuse, recycle) voor duurzame contentmarketing: Deel enkel iets wanneer je iets te vertellen hebt. Hergebruik je content voor verschillende kanalen en formaten. Bekijk je bestaande content vanuit een ander perspectief en voedt zo nieuwe ideeën.

Communicatiemedewerker
Content manager
Marketeer
Doelpubliek & impact , Digitale marketing

Adverteer zonder cookies

Adverteren met respect voor de privacy voor de gebruiker.
Manager
Communicatiemedewerker
Marketeer
Doelpubliek & impact , Digitale marketing , Content & communicatie

SEO - hoe een goed zoekmachineresultaat je helpt verduurzamen

SEO of search engine optimization betekent dat je je website zowel inhoudelijk als technisch gaat optimaliseren zodat zoekmachines je…
Websitebeheerder
Communicatiemedewerker
Content manager
Marketeer

Iets verbeteren of
wil je iets voorstellen?

Doe een suggestie