Ga verder naar de inhoud

Definieer duidelijke doelen

It's not the destination, it's the journey 

(maar het helpt wel als je weet welke richting je uit wil)

Waarom is het belangrijk?

Elk digitaal product wordt, als het ware, uit niets gecreëerd. Door mensen, voor mensen.  Daarom is het belangrijk om, voor je tijd en middelen stopt in het maken van zo’n digitaal product, goed in kaart brengt of wat je wil gaan maken überhaupt wel moet bestaan (zie artikel "Heeft je project bestaansrecht?"). Is het antwoord daar “ja”, is dat mooi, maar niet voldoende. Wil je het project écht duurzaam aanpakken (en blijvend opvolgen en bijsturen!), dan is het belangrijk dat je ook heldere doelen definieert. Wat zijn de -ik zeg maar wat- 5 dingen die we willen bereiken met dit digitale product? Wanneer kunnen we tevreden zijn als we na een tijdje gaan evalueren of de website, tool of communicatie nu een succes was? Zo’n doelstellingen helpen je om tijdens het uittekenen en bouwen de juiste keuzes te maken (ze bieden focus en scherpte, en een kompas dat afwegingen kan vergemakkelijken), maar dus ook bij evaluatie. Doet de tool wat we hoopten dat-ie zou doen? En als dat niet lukt, waarom is dat? Door ook websites, tools en communicatie kritisch onder de loep te nemen en te leren uit wat we probeerden, kunnen we bijsturen of nieuwe projecten anders aanpakken. Door blijvend bij te schaven, kan je met beperkte middelen de effectiviteit van je website of tool verhogen, en laat dàt nu net een heel duurzame aanpak zijn! 

Waarom is het makkelijk?

Wel, het zou evident moeten zijn dat je bij de start van een project nadenkt over wat je eigenlijk wil bereiken. Even de overtreffende stap zetten naar ook definiëren hoe je dat gaat opvolgen, zou niet zo’n gekke sprong mogen zijn. 

Want een digitaal product maken, of het nu een website, tool of digitale communicatie is, is per definitie een investering van tijd en middelen. Een investering die je doet omdat je een bepaalde nood hebt, en omdat je denkt dat het de moeite gaat lonen om die investering te doen. En dus zou het in principe de evidentie zelve moeten zijn: budgetten zijn (meestal) niet eindeloos, dus op basis van welke doelstellingen ga je keuzes maken doorheen het ontwerp- en implementatieproces? Hoe ga je achteraf bepalen of het de moeite loonde? Of je je tijd en middelen goed besteed hebt? Of je dingen kan leren en bijsturen, om het de volgende keer beter te doen? Meer impact met dezelfde middelen?  Neem dus altijd even de tijd om niet alleen het bestaansrecht te evalueren, maar definieer doelstellingen, en maak ze meetbaar.

Wat kan je doen?

Neem bij de start van een project even de tijd, en schrijf op wat voor jou gaat bepalen of je tevreden kan zijn van het eindresultaat (vb. Ik wil meer tickets verkopen, ik wil meer leden, ik wil meer inschrijvingen op onze nieuwsbrief, ik wil mijn werk makkelijker kunnen doen, ik wil dat ook mensen met beperkingen vlot door mijn website kunnen navigeren…). Gelukt? Great, kijk nu of je dat ook concreet kan maken. Hoe ga je je doelstellingen opvolgen? Met welke cijfers (of proxies) kan je bekijken of je je doelstellingen haalt? En ten opzichte van welke benchmark (m.a.w.: hoeveel tickets verkoop je nu, hoeveel nieuwe leden per maand heb je nu… ?).  En wanneer is het een goed moment om te gaan evalueren? 

Heb je véél doelstellingen? Probeer hiërarchie te installeren. Welke zijn de must-haves waar we eerst op gaan focussen? Welke zijn nice to haves, of zaken die we op een later punt gaan opvolgen? 

Ook interessant

Bekijk alle voorstellen
Doelpubliek & impact , Digitale marketing , Content & communicatie

Recycleer content op maat van kanalen en doelgroepen

Over de 3 R'en (reduce, reuse, recycle) voor duurzame contentmarketing: Deel enkel iets wanneer je iets te vertellen hebt. Hergebruik je content voor verschillende kanalen en formaten. Bekijk je bestaande content vanuit een ander perspectief en voedt zo nieuwe ideeën.

Communicatiemedewerker
Content manager
Marketeer
Doelpubliek & impact , Digitale marketing

Adverteer zonder cookies

Adverteren met respect voor de privacy voor de gebruiker.
Manager
Communicatiemedewerker
Marketeer
Doelpubliek & impact , Digitale marketing , Content & communicatie

SEO - hoe een goed zoekmachineresultaat je helpt verduurzamen

SEO of search engine optimization betekent dat je je website zowel inhoudelijk als technisch gaat optimaliseren zodat zoekmachines je…
Websitebeheerder
Communicatiemedewerker
Content manager
Marketeer

Iets verbeteren of
wil je iets voorstellen?

Doe een suggestie